اصیل طب (طب ایرانی اسلامی)

معرفی طب اسلامی،مزاج شناسی،گیاهان دارویی،حجامت،فصد،زالو،زنبور درمانی،ماساژ درمانی،تغذیه درمانی،طب سوزنی و ...

اصیل طب (طب ایرانی اسلامی)

معرفی طب اسلامی،مزاج شناسی،گیاهان دارویی،حجامت،فصد،زالو،زنبور درمانی،ماساژ درمانی،تغذیه درمانی،طب سوزنی و ...

مبانی تغذیه در طب سنتی و طب اسلامی-اصلاح تغذیه ضرورت زندگی امروز ( مقدمه )

توجه اساسی که در طب اصیل ایرانی نسبت به تغذیه و اصول درست غذاخوردن به چشم می خورد در هیچ یک از مکاتب طبی دنیا به چشم نمی خورد.

حکیمان ایران زمین معتقد بودند: << اگر طبیب درمان بیمار خود را از اصلاح غذای او آغاز نکند گویی بر کشتن وی جرأت یافته است>> و این جمله بسیار هشدار دهنده  و تمام کننده است.

رسول خدا (ص) فرمودند: (( معده خانه تمام دردها و بیماری هاست)). قرآن کریم می فرمایند: (( أُنظُر إلی طَعامِک )) که این » انظر » تفاسیر متعددی دارد. از جمله اینکه دقت در خوردن و آشامیدن که یک دستور مهم اسلامی و دینی است.

 

 در این مقاله برآنیم تا با استفاده از تجربه 20 ساله ی پزشکان و پژوهشگران مؤسسه تحقیقات حجامت ایران در حوزه های طب سنتی و طب اسلامی و احادیث و روایات معصومین (ع) و دیدگاه های حکیمان نامدار طب سنتی نظیر بوعلی سینا، زکریای رازی، عقیلی خراسانی و جرجانی و بالاخره مقالات معتبر علمی، یک الگوی صحیح غذایی ارئه دهیم و تغذیه درست و نادرست را معرفی نماییم.

پیشگیری و درمان بیماری ها و بهداشت جسم و روح و روان انسان ها میسر نخواهد شد تا زمانی که تغذیه و خوردن و آشامیدن آنان کامل و صحیح نباشد.

پس اهمیت این بحث بیشتر از آن چیزی است که بتوان تصور کرد و در آخر به نظر می رسد حتی شخصیت، شعور و معرفت انسان ها نیز بستگی به نوع تغذیه آنان دارد و این ضرب المثل عامیانه برای مؤلف و سایر کارشناسان تغذیه طب سنتی و طب اسلامی کاملا پذیرفته شده است که:

(( به من بگو چه می خوری و غذای تو چیست، تا بگویم کیستی و چه کاره ای ... ))

برای اطلاعات بیشتر و تکمیل‌تر کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد